disseny logo cayu

La reina d'en Set -
00:00 / 00:00

Baixa't el conte

la idea

Ja feia temps que hi havia ganes de treballar el conte de Pere Pons El rei d’en Set. Sobretot perquè és un conte que permet fer un treball de sensibilitat sonora: explorar la pròpia veu, exercitar la oïda, la sensibilitat, el ritme i la musicalitat. En aquest sentit, és un text que té molt de joc en un context pedagògic com el de La Geganta, on es concep l’aprenentatge de la llengua intrínsicament relacionat amb l’experiència sensorial.

A nivell de contingut també és un conte molt interessant. El rei d’en Set és la història d’una persona angoixada que fa l’intent de silenciar el món per aconseguir un estat de calma. No se n’ensurt, i aprèn que el caos i el soroll són vida, i que és molt més fàcil ser feliç si s’és flexible i tolerant.  

 

Així és com sorgeix el projecte “La reina d’en Set”. A partir d’un conte. D’aquest conte la Mireia en fa una adaptació teatral, i a partir d’aquesta adaptació es fa un treball de gravació i de postproducció per acabar elaborant un muntatge sonor. La posterior sessió d’audició, presentació i reflexió completa el procés.

 

“La reina d’en Set” estableix el marc òptim per què cada nen/a amplïi la seva capacitat de comprensió i expressió en català tot fent un treball que integra aquest procés amb altres processos essencials d’aprenentatge a nivell motriu, afectiu i social.

 

“La reina d’en Set”

 

●  fomenta el desig de llegir

●  treballa la lectura en veu alta (veu, respiració, entonació, projecció, vocalització i interpretació)

●  millora la comprensió lectora

●  estimula i afina la consciència corporal, la coordinació, el ritme i els sentits

●  exercita la imaginació, la concentració i desperta noves idees

●  estimula la sensibilitat, posant especial èmfasi en la percepció sonora i la capacitat suggestiva del so

●  crea un marc on els nens i nenes prenen consciència de si mateixos i reconeixen com a propis els seus pensaments i emocions

●  crea un marc on els nens i nenes estableixen els propis límits en diàleg amb els altres i amb el grup com a unitat

● enforteix els vincles entre els nens / joves del grup així com també entre aquests i els seus professors

el procés

Aquesta primera experiència amb el projecte de La reina d’en Set es fa amb el grup de grans que assisteixen a les sessions de La Geganta cada primer diumenge de mes a København. És un grup de nens que tenen una relació amb la Mireia de molts anys. Alguns d’ells, inclús, han assistit a classe des que teníen 2 anys.

Per tant, a l’hora de fer l’adaptació teatral, la Mireia disposa de molta informació sobre la personalitat i nivell de català de cada nen/a, cosa que facilita la feina de trobar els personatges i tasques més escaients. El resultat és una adaptació molt lliure, on a part d’un petit canvi en el títol, hi ha personatges nous i bastant de text nou.

 

Prèviament a la sessió de treball amb els nens, la Mireia i en Francesc fan l’enregistrament del text de la narradora. Els nens reben el guió a casa, per què el llegeixin (amb ajuda dels pares) i es preparin el seu tros.

 

 

El repartiment és el següent:

LA REINA: EMMA CASTELLARNAU

EL FORNER: OLAU BARNILS

EN SET  OTTO CAYUELAS

LA MARE: CARLA MORTENSEN

LA TIETA: CAROLINA BARNILS

LA SÀVIADE PALAU: CARLA CAYUELAS

LA CUINERA DE PALAU: MARIA

EL CRIAT: AKSEL CASTELLARNAU

EL SOLDAT 1: OTTO STORGAARD

EL SOLDAT 2: PAU PRATS

PARE: LLUÍS CASTELLARNAU

GENT DE PALAU / GENT DEL POBLE/ANIMALS DE LA SELVA: TOTS

NARRADORA: MIREIA SERRA

Sessió de gravació

 

1) escalfament de cos i veu

En la primera part de la sessió es fa un treball de consciència corporal i d’escalfament de la veu.

 

Es tracta d’exercicis encarats a fomentar un estat d’atenció en el moment present. Despertar el cos és despertar la ment. Movent-nos i connectant amb el nostre cos accedim al potencial motriu que sabem íntimament relacionat amb el potencial cognitiu, psíquic i social. Amb aquests exercicis prenem major consciència de què es mou dins nostre (pensaments, sensacions físiques, emocions) en relació amb nosaltres mateixos i amb l’entorn, i aquesta consciència ens permet una major llibertat d’acció i ens ajuda a concentrar-nos.

 

A part, integrem el treball de cos i de veu en un ambient de joc per què d’aquesta manera, en el treball posterior d’entonació, dicció, projecció, vocalització i interpretació que en la segona part de la sessió farem davant del micròfon, els alumnes se sentiran més còmodes.


 

2) gravació

La gravació s'articula en 4 seccions: el so ambient (la gent del poble, la selva, els cortesans ...), els efectes sonors (cavalls, armadures, el so de “ les arrels dels arbres quan avancen endins” ...), les cançons i el text. La Mireia ens ajuda a espolsar-nos la vergonya de sobre i a buscar el to i la intensitat més adients.


La cançó escollida és “Tota la terra”, un cànon que els alumnes ja coneixen i que a més a més lliga amb la temàtica del conte.

A l'hora de gravar, en Francesc ens explica com estar davant del micròfon, no només per obtenir un bon so sino també per aconseguir diferents matisos i crear espais.

Presentació

Un cop acabat el muntatge i la postproducció a càrrec del Francesc, l’audició que es fa del muntatge un parell de setmanes després és també una presentació on es convida a pares, germans i als alumnes més petits. En aquesta ocasió, a Købehavn, la vam fer coincidir amb la xocolatada que fem cada hivern.

Els protagonistes del projecte d’aquesta sessió, s’escolten a si mateixos i als companys en un context nou, descobreixen amb curiositat com tots els sons i paraules enregistrats ara són part integrant d’un tot i comparteixen la feina que han fet amb els altres. Totes i cada una d’aquestes experiències fomenten la confiança amb un mateix, la integritat personal i la cohesió de grup.

Reflexió

En un posterior treball d’avaluació que la Mireia fa amb els alumnes, aquests tenen la possibilitat d’explicar, ja en un context més íntim,  sensacions, emocions i pensaments que aquest procés els ha despertat. També descobreixen i escolten les dels altres. En aquesta posada en comú prenen consciencia del procés fet a nivell individual i a nivell grupal.

la cua

Aquesta experiència primera a København ha estat molt positiva. A banda del que han viscut els protagonistes del procés, la rebuda que aquest muntatge ha tingut entre els alumnes més petits ha estat extraordinària. Inclús ens arriben missatges i mails de pares explicant que els petits “es posen” el conte cada nit abans d’anar a dormir! (“La reina d’en Set”)

 

Tot això ens ha animat a compartir aquest projecte amb altres Comunitats Catalanes a l’Exterior.

Si voleu informació més detalla del projecte, podeu baixar-vos el PDF complert i el conte.